Skip to content

ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΣΚΑΦΩΝ ΣΤΗΝ ΑΙΓΙΝΑ: Συνεχίζει να πλανιέται ένα τεράστιο «γιατί να γίνει»…

21/08/2016
Σκίτσο για τον κανόνα 17 του Διεθνούς Κανονισμού Αποφυγής Συγκρούσεων (ΔΚΑΣ) που επικαλείται ο χειριστής του ταχύπλοου

Σκίτσο για τον κανόνα 17 του Διεθνούς Κανονισμού Αποφυγής Συγκρούσεων (ΔΚΑΣ) που επικαλείται ο χειριστής του ταχύπλοου

«Η κυβέρνηση σεβάστηκε απόλυτα όλους τους κανόνες (…) Δεν έχει καμιά βασιμότητα οτιδήποτε απ’ ό,τι έχει λεχθεί. Πρόκειται για κατασκευασμένες ειδήσεις από γνωστά ή άγνωστα κέντρα με απίθανους ισχυρισμούς, κυριολεκτικά απίθανους, απολύτως ανυπόστατους».

Στο ερώτημα αν είναι οριστικό ότι ο κυβερνήτης του σκάφους ήταν πράγματι ο ηλικιωμένος, απάντησε: «Οτι «καταγγέλθηκε», γιατί επίσημη καταγγελία δεν υπήρχε, διερευνήθηκε». «Οι αρμόδιες Λιμενικές Αρχές κινήθηκαν και κινούνται στην κατεύθυνση αυτή με επαγγελματισμό και υπηρεσιακή υπευθυνότητα, επιτελώντας το καθήκον τους σε συνεργασία με τις Εισαγγελικές – Ανακριτικές Αρχές και υπό την εποπτεία τους» (από τις απαντήσεις του υπουργού Ναυτιλίας στο ΑΠΕ).

«Είδα μία λάντζα από αριστερά μου… Καθώς όμως πλησίαζα από δεξιά στην ακτή με βράχια δεν κοιτούσα καθόλου αριστερά, διότι από δεξιά έβγαιναν πολλές λάντζες και είχα το νου μου! Ξαφνικά ενώ ήμουνα επικεντρωμένος στη δεξιά πλευρά και ενώ το σκάφος μου ήταν κοντά στην παράλλαξη για τη σπηλιά της Φώκιας, αιφνιδιάστηκα από την απροσδόκητη, ακριβώς λίγα μέτρα από το σκάφος μου «Ντουάντε», παρουσία του άλλου σκάφους που διασταύρωνε την πορεία του από αριστερά προς τα δεξιά. Ενεργώντας ενστικτωδώς τράβηξα το χειρόφρενο της μηχανής στη θέση κράτει, αλλά αυτό δεν ήταν δυνατόν να ανακόψει αποτελεσματικά την προχωρητικότητα του σκάφους μου. Το σκάφος δεν ακινητοποιήθηκε. Μολονότι ήθελα με όλη τη δύναμη της ψυχής μου δεν υπάκουε στις εντολές μου…» (απόσπασμα της πρώτης κατάθεσης του χειριστή του ταχύπλοου στο Λιμεναρχείο, στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας «ΤΟ ΒΗΜΑ»).

Ολα καλά;

Ολα, λοιπόν, όπως λένε, έγιναν με βάση τους κανονισμούς! Και είναι αλήθεια. Η ανάγνωση της κατάθεσης του χειριστή του ταχύπλοου μάς δίνει ακριβώς, λέξη προς λέξη, ό,τι ακριβώς προβλέπει ο κανόνας 15 του Διεθνούς Κανονισμού Αποφυγής Συγκρούσεως (ΚΔΑΣ) που ισχύει για όλα τα σκάφη, μηδέ εξαιρουμένων των μικρών σκαφών αναψυχής ή τουριστικής εκμετάλλευσης. Μάλιστα, περιλαμβάνει και ό,τι προβλέπει ο κανόνας 16 του ίδιου κανονισμού για την περίπτωση που δεν έχουν τηρηθεί οι προβλέψεις του κανονισμού 15. Με λίγα λόγια, όπως τα αναφέρει, φαίνεται ότι όχι μόνο ευθύνεται ο νεκρός πλέον καπετάνιος της λάντζας που μετέφερε επιβάτες στο νησί Μονή γιατί δεν τήρησε τον κανονισμό 15, αλλά και ότι ο χειριστής του ταχύπλοου προσπάθησε να αποφύγει τη σύγκρουση.

Λένε, βέβαια, κι ορισμένα ακόμα οι σχετικοί κανονισμοί, αλλά είναι λεπτομέρειες: Οπως το άρθρο 4 παρ.ζ.3 της Υπουργικής Απόφασης 3131.1/03/1999 ΦΕΚ 444/Β/26-4-1999 που εγκρίνει το Γενικό Κανονισμό Λιμένα με αριθ. 20, που αφορά σε «Ταχύπλοα (ταχυκίνητα) σκάφη και λοιπά θαλάσσια μέσα αναψυχής» και στο οποίο αναφέρεται ότι «η κυκλοφορία του ταχύπλοου σκάφους (…) απαγορεύεται (…) σε κάθε περίπτωση με ταχύτητα μεγαλύτερη των πέντε (5) κόμβων σε απόσταση μικρότερη των διακοσίων (200) μέτρων από την ακτογραμμή στις περιοχές που δεν υπάρχουν λουόμενοι». `Η ότι ακόμα κι αυτός που δεν είναι υποχρεωμένος από τον κανόνα 15 να αποφύγει τη σύγκρουση, είναι υποχρεωμένος την τελευταία στιγμή να κάνει συγκεκριμένο χειρισμό αποφυγής της σύγκρουσης (κανόνας 17). Γι’ αυτό το τελευταίο θα χρειαστεί να γίνει η εκτίμηση ειδικών πραγματογνωμόνων που θα αποφασίσουν με βάση τα σημάδια από τη σύγκρουση στα δύο σκάφη. Είναι και αυτό ένα ζήτημα, στο πλαίσιο των ερευνών…

Σκίτσο για τον κανόνα 18 του ΔΚΑΣ που προβλέπει τους χειρισμούς της τελευταίας στιγμής

Ενα ερώτημα…

Ολα, λοιπόν, σύμφωνα και με τις δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού, έγιναν με βάση τους κανονισμούς. Στις 12.30 της 16ης Αυγούστου, το Λιμεναρχείο Αίγινας ειδοποιήθηκε για το συμβάν. Στις 3.10 της 17ης Αυγούστου, είχε ήδη στείλει σήμα στον Εισαγγελέα που ενημέρωνε για τις 15 καταθέσεις που είχαν πάρει τα λιμενικά όργανα και τις κατηγορίες που διατύπωνε η προανάκριση.

Βέβαια, μεταξύ της ώρας 12.30 που το Λιμεναρχείο ειδοποιήθηκε για το συμβάν και την ώρα (15.30) που τελικά κρατήθηκε από το Λιμενικό ο κατηγορούμενος, που σύμφωνα με το απολογητικό υπόμνημά του δηλώνει ότι «προσήλθα αυθορμήτως ενώπιον των αρμοδίων λιμενικών οργάνων για να θέσω εαυτόν ενώπιον των αρμοδίων ανακριτικών αρχών και να συνδράμω το έργο τους στην ανακάλυψη της αλήθειας», μεσολαβούν τρεις ώρες.

Είναι ένα ερώτημα γιατί τόσες ώρες… Η μη σύλληψή του μόλις πάτησε το πόδι του στη στεριά ίσως να θεωρείται και λεπτομέρεια, καθώς, όπως δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός, εκείνες τις ώρες η προσοχή ήταν στραμμένη στη διάσωση των ναυαγών.

Ολα, λοιπόν, έγιναν βάσει κανονισμών. Αλλά τέσσερις άνθρωποι λείπουν, καθότι νεκροί. Γιατί; Φταίει «η κακιά στιγμή»; Οπως λένε, ο χειριστής του ταχύπλοου είναι και διπλωματούχος χειριστής, όπως ακριβώς μπορεί να γίνει καθένας που διαθέτει δίπλωμα μοτοποδηλάτου και έχει περάσει από την αρμόδια επιτροπή. Αυτή είναι μία ακόμα από τις νομιμότητες που διαπιστώνεται μ’ αφορμή την τραγωδία. Σύμφωνα με την πρόβλεψη της Υπουργικής Απόφασης 3131.1/03/1999 ΦΕΚ 444/Β/26-4-1999, ο χειριστής του ταχύπλοου, ετών 77, είχε ανανεώσει την άδεια χειριστού που διέθετε. Η ακριβής διαδικασία προβλέπει ότι για την ανανέωση αρκεί η κατάθεση της ανανεωμένης άδειας χειρισμού μοτοποδηλάτου.

Υπερπήδηση της νοημοσύνης!

Ανακεφαλαιώνουμε λοιπόν:

Ενα ταχύπλοο ξεκινά από το λιμάνι της Αίγινας προς τις νότιες παραλίες της. Ενα επιβατικό ξεκινά από την Πέρδικα για τη Μονή. Οι πορείες τους διασταυρώνονται και επέρχεται σύγκρουση. Από το ναυάγιο ανασύρονται τέσσερις νεκροί. Ο ιατροδικαστής διαπιστώνει για τους τρεις (αναμενόταν η εκτίμηση για τον τέταρτο) ότι πέθαναν από πνιγμό. Ο χειριστής του ταχύπλοου παραδίδεται αυτοβούλως τρεις ώρες μετά το δυστύχημα, παραπέμπεται από τη Λιμενική Αρχή στην Εισαγγελία με τις κατηγορίες – με βάση τα άρθρα 94, 302, 310 και 278 του Ποινικού Κώδικα – για κατά συρροήν ανθρωποκτονίες από αμέλεια, βαριά σωματική βλάβη, πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια.

Ο αρχικός δικηγόρος του (άλλαξε στην πορεία) δήλωσε ότι η αμέλεια δεν είναι του χειριστή του ταχύπλοου και τώρα ρόλο αναλαμβάνει η Δικαιοσύνη. Εχει στα χέρια της τους κανονισμούς αποφυγής συγκρούσεων και τη νομολογία για τα ταχύπλοα που καθορίζουν και τα θέματα χορήγησης άδειας χειριστού. Εχει τις μαρτυρίες των τεσσάρων καπεταναίων από τα παραπλέοντα σκάφη που έσπευσαν και δήλωσαν ότι δεν είδαν τη σύγκρουση. Εχει τη δήλωση του κατηγορούμενου ότι η ταχύτητα των 21 κόμβων με την οποία πήγαινε το ταχύπλοο είναι η ενδεδειγμένη για ασφαλή πλου, όπως επίσης και τη δήλωσή του ότι το σκάφος του απλά «επέπεσε επί των ξύλινων υπερκατασκευών της δεξιάς πλευράς του άλλου σκάφους και αφού τις συνέτριψε πέρασε πάνω από αυτό και προσθαλασσώθηκε από την αντίθετη πλευρά του». Εχει, επίσης, την εκτίμηση του κατηγορουμένου ότι «κατά τον χρόνο, λοιπόν, της υλικής επαφής των δύο ναυπηγημάτων, το ένα εξ αυτών ήταν παραβυθισμένο και το άλλο κινείτο εκτός εκτοπίσματος. Αυτό εξηγεί το γεγονός της υπερπήδησης του «ΑΝΤΩΝΙΑ» από το «DUENTE», το οποίο δεν ήρθε σε επαφή με τα έξαλα του «ΑΝΤΩΝΙΑ» αλλά με τις υπερκατασκευές του που βρίσκονταν σε υψηλότερο σημείο της υπέρβαρης γάστρας».

Σύμφωνα με μια ακόμα δήλωση του αρμόδιου υπουργού, ήδη «προ πενταμήνου εξετάζονται» τα κενά στη νομοθεσία, ώστε να διορθωθούν. Προ πενταμήνου! Αλλά όλα έγιναν, όπως αναφέρουν όλοι, σύμφωνα με τους κανονισμούς… !!!!!

Θανάσης ΛΕΚΑΤΗΣ

Advertisements
No comments yet

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: